Mengikuti kuliah SBLM1023 Pengantar Penulisan selama 4 interaksi pada asasnya tidaklah susah seperti yang saya duga. Cuma, di dalam kuliah ini, pensyarah akan mengajar kita teknik menulis dengan pelbagai gaya penulisan seperti penulisan kreatif, penulisan separa ilmiah dan penulisan ilmiah. Bagi pendapat saya, yang agak susah adalah macam mana kita nak memperkayakan lagi kemahiran penulisan kita. Untuk menarik hati pembaca membaca karya-karya kita tu.

Jadi, apa yang saya buat? Saya perbanyakkan membaca blog-blog yang sedia ada, dan mempraktikkan dengan gaya sendiri seperti apa yang sudah diajar oleh pensyarah. Pandangan saya sebagai penulis, skil menulis dan gaya penceritaan perlu diasah menjadi mantap. Supaya apa yang kita sampaikan dalam penceritaan kita tu kelihatan matang, berilmu dan mudah difahami. Walaupun, cara penyampaian agak santai.

Setiap kali saya melangkah ke kelas SBLM1023 Pengantar Penulisan, Encik Badrul Hisham bin Ghazali, Pensyarah, atau lebih selesa dengan panggilan Encik Bad, berjaya mewujudkan kuliah yang tidak membosankan. Pembelajaran yang disampaikan amat menarik dan menyenangkan. Belajar dengan suasana yang menyenangkan adalah sesuatu yang membahagiakan.

Namun kenyataannya, untuk membangkitkan kelas dengan mode menyenangkan bukanlah perkara mudah. Pensyarah banyak mengetengahkan perkara-perkara baharu dan isu-isu yang sedang hangat diperkatakan pada masa kini. Sehingga ramai pelajar yang mula-mulanya dalam mode “krik krik krik”, terus tercelik dan melemparkan pendapat masing-masing.

Dari pertemuan pertama hingga ke pertemuan ke-4, pensyarah sentiasa membuatkan satu bilik kuliah berfikir dan bergerak secara aktif dengan memberi kuiz dan bertanyakan pendapat. Komunikasi dua hala yang menjadikan pelajar dapat terlibat secara aktif dan tidak malu memberi pendapat di luar kotak.

Pensyarah turut tidak lokek dalam berkongsi pengalaman, idea, pendapat dan cadangan yang membangun kepada para pelajar semasa membuat aktiviti membina blog sendiri, tugasan individu, tugasan kumpulan, pembentangan dan kuiz. Saya amat teruja apabila membuat tugasan pertama dan tugasan-tugasan berikutnya. Seterusnya, apabila membina blog sendiri dan memasukkan entri-entri seperti yang diarahkan. Rakan-rakan dan pensyarah, tidak jemu meninggalkan komentar yang positif dan membangun di entri blog saya.

Sepanjang empat interaksi di bilik kuliah, pensyarah memberikan tunjuk ajar dan arahan. Lantas, bertindak sebagai seorang fasilitator, mengawasi, dan memberi penilaian. Dengan secara langsung, saya terus bertindak aktif dan fokus terhadap arahan yang diberikan. Segala tugasan dapat disiapkan mengikut masa yang ditetapkan dengan sempurnanya.

Terima kasih kepada Encik Bad yang selalu bersemangat dan tidak serik-serik ketika mengajar dan menjawab soalan-soalan di luar kotak kami. Begitulah sifat Encik Bad, pensyarah yang selalu menghargai dan meraikan soalan dan usaha pelajar-pelajarnya di dalam bilik kuliah. Marilah kita menghargai dan mengingati jasa pensyarah kita, insan yang mendidik kita untuk 4 jam sehari, selama empat pertemuan di semester ini.




Saya akhiri entri kali ini dengan pantun buat Encik Bad, Pensyarah, SBLM1023 Pengantar Penulisan:

Pelangi muncul jarang sekali,
      Indah sungguh berwarna-warni,
Jasamu Encik Bad besar sekali,
      Tidak terbalas walau seinci. 


Yang benar,
Leanagaya ðŸ˜„

Comments

Post a Comment